Kære Heidi

" Inden mit søvnforløb hos dig fyldte søvnen (eller manglen på samme) rigtig meget. Nu tænker jeg ikke over det! Tak for din viden, din empatiske vejledning og alle de redskaber jeg har fået, så det nu er mig, der har magten over søvnen og ikke omvendt".

Susanne Lorentzen, 43 år

Drømmer du også om hjælp til bedre søvn?

Det er sengetid, men du glæder dig ikke rigtigt til at komme ind under dynerne. Du spekulerer i stedet på, hvor længe der kommer til at gå i aften, før du endelig falder i søvn? Hvor mange gange du mon igen skal ligge vågen i nat? Slår øjnene op og ser at klokken kun er 4.30 og ikke kan sove mere, selvom vækkeuret er sat til 6.30? Virker eksemplerne bekendte, eller er du på anden måde udfordret på manglende eller dårlig søvn, så skal du vide, at der i langt de fleste tilfælde kan gøres noget ved det med søvnvejledning! 

Afklaring:
Hvad er dit problem?

Du er nødt til at se nærmere på, hvilken type søvnforstyrrelse, der plager dig. Måske døjer du med flere forskellige? De kan fx være både fysisk og psykisk funderet. De flyder derfor let sammen og kommer til at virke som ét stort uoverskueligt problem. 

En afklaring gør det nemmere at overskue din tilstand.  Selvom det selvfølgelig ikke er så rart at skulle se problemerne i øjnene, får du viden i form af fakta og finder ud af præcis, hvor du skal sætte ind for at hjælpe din søvn på vej. Du får samtidig punkteret fordomme og myter om søvn, så nogle af dine bekymringer kan lægges på hylden med det samme.

SøvnDagbog:
Se på din søvn

Er du som så mange andre også blevet lidt bedre til at huske og have fokus på de dårlige nætter frem for de gode? Dermed ikke sagt at de dårlige nætter ikke er der! Men det er her, at en søvndagbog kan være et fantastisk redskab, så du ser din faktiske søvn. 

En søvndagbog viser dig også de ting, som er med til at påvirke din søvn i hverdagen. Ting du enten ikke ved eller tænker så meget over ... for så havde du nok ændret det! Så snart det er skrevet ned, bliver det fastholdt og du vil måske blive overrasket over alle de ting, som du pludselig vil kunne se i et andet lys - både din reelle søvn, din hverdag og dine vaner.

søvnguiden:
et 8 ugers forløb

Der findes ikke noget quickfix. Heller ikke når det handler om søvn. Men set i forhold til et helt liv (og potentielt set mange år med dårlig eller manglende søvn), så virker 8 uger som en minimal investering. Du bliver faktisk klædt på til en god søvn resten af livet.

På et 8 ugers forløb lærer du at forstå din søvn. Der bliver lagt en rute til dig, som giver resultater, hvis du følger den. Der kan forventes bump undervejs, fordi du skal til at skabe holdbare forandringer og skulle du komme på afveje, bliver du ledt tilbage på sporet. Når der er behov, kan du altid tanke masser af støtte og motivation, så du bevarer din drivkraft og når i mål. 

Naturlig søvn uden medicin

Det er ikke muligt at arbejde med søvn uden at forholde sig til søvnmedicin. Hos heltgodnat er der fokus på din naturlige evne til at sove. Kroppens egen søvnmekanisme har i bogstaveligste forstand været på spil i en menneskealder, men lader ikke til at trives så godt i den højteknologiske tidsalder. Det skyldes, at vi ofte ikke giver søvnen de betingelser, som er nødvendige for, at den kan indtræffe let og ubesværet.

Vi er født med vores helt egen døgnrytme. Den sætter forskellige indre processer i gang, der fremmer vores vågenhed og søvntrang. Indtages der regelmæssig søvnmedicin vil den så at sige sløre de mekanismer,  der ikke fungerer ad sig selv og gøre det svært at se, hvor problemet ligger.  Et stop eller en nedtrapning med vejledning fra egen læge, vil være nødvendig, for at vi kan finde frem til og arbejde med det egentlige søvnproblem.

Når sovepiller er en hjælp

Sovepiller kan være den helt rigtige løsning, hvis man er havnet i en særlig svær situation i livet, som sætter sit præg på søvnen (fx ved smerter, sygdom, skilsmisse eller andet). Her fungerer søvnmedicin som en hjælp til at komme ovenpå igen. Det er meningen, at man gennem søvnen, som pillerne fremmer kunstigt, skal få det fornødne overskud. Humøret og evnen til at problemløse bliver bedre og kroppen kan hurtigere hele. Efter en kortere periode er man både mentalt og fysisk i stand til at komme videre i livet og sover godt igen ... uden pillerne. 

Ovenstående er en generalisering. 

Når sovepiller ikke hjælper

Sovepiller virker kun på kort sigt. De går ind og hjælper den manglende søvn på vej, men gør intet ved årsagen. Deres effekt klinger hurtigt af og kan give anledning til, at man i afmagt vælger at øge dosis. Ved længerevarende brug, kan der være risiko for, at pillerne i princippet ikke længere har den store virkning og at man så at sige har fundet en uhensigtsmæssig tryghed i at tage dem. Pillerne kan tilmed have en sløvende effekt om dagen og alt imens sker der ikke nogen egentlig ændring i forhold til den oprindelige søvnproblematik ... den er der fortsat. 

Ovenstående er en generalisering.

Søvnvejledning hos

- en løsning på dine søvnproblemer der virker på lang sigt!

"Det går meget bedre! Jeg har meget mere kvalitet i min vågne tid og god energi om dagen. Det er en kæmpe sejr og virkelig en positiv omvæltning".

Savner du hjælp til at sove godt, men er du i tvivl, om et forløb med 1:1 søvnvejledning kunne være det rigtige valg for dig? Så kan du booke en indledende gratis samtale (20 min). Sådan en samtale har jeg med alle mine klienter. Vi får os en god snak om din søvnsituation og finder sammen ud af, om det er mig, der skal hjælpe dig af med dit søvnproblem. Du binder dig ikke til noget.