I seng med fjenden

I seng med fjenden? Nej, her er der ikke tale om en snak om 90er filmen med Julia Roberts, men om, at mange der lider af søvnløshed eller har svært ved at sove, begynder at betragte deres søvn som en fjende. Det er absolut ikke det bedste udgangspunkt for at få en forbedret soveevne. Derfor kommer jeg her med et alternativt forslag til, hvad du kan gøre for at ændre på forholdet til din søvn.

Er der en dybere årsag til din søvnløshed?

Søvnløshed eller det at sove dårligt kan komme fra et sted dybt inde i dig. Et sted der råber om hjælp, men er en del af dig, som du har mistet forbindelsen til. Her fortæller jeg lidt om, hvordan det kan føles og hvad du kan gøre ved det.

Sådan falder du nemmere i søvn

Hvis du har uro i krop og/eller hovedet, kan det være svært at finde ind i søvnen. Har du ofte svært ved at falde i søvn, kan det være en god ide, at prøve denne effektive øvelse, som giver ro i krop og tanker på samme tid, når du guider din opmærksomhed til dit åndedræt og ud i hele kroppen.

Sådan forstår du din søvnløshed lidt bedre

Når du ikke kan sove, er det et udtryk for en ubalance. Her kan du høre mere om de 2 steder, hvor ubalancen kan ligge. Hvis du forstår, hvor din søvnløshed kommer fra, er den meget nemmere at gøre noget ved!

Sådan kommer du til at sove godt … igen!

I denne video forklarer jeg, hvad der skal til for, at du kan bevæge dig ud af søvnløshed og komme til at sove godt igen ... på lang sigt!

Sådan får du bedre søvn, når du bliver bevidst om din mediebrug

Det som du beskæftiger dig med i løbet af dagen og aftenen, har en direkte indvirkning på, hvordan du sover om natten. Se hvordan du får bedre søvn, når du begynder at bruge de digitale medier med bare lidt større omtanke. Det behøver ikke være så svært og så kan det have andre fremragende bonuseffekter

Søvn og mobilen

Har du også et MEGET tæt forhold til din mobil? Hvis du sover med den, påvirker den din søvnkvalitet. Men den kan også bruges til noget godt i forhold til din søvn. Hør hvordan du let kan ændre mobilvaner, der er gode for din søvn.

Søvn og åndedrættet (afsnit 3)

Heltgodnat runder serien om søvn og åndedrættet af med en lille gave i form af en åndedrætsøvelse, der kan fungere som din helt egen gratis og naturlige sovepille. Prøv den!

Søvn og åndedrættet (afsnit 2)

I denne video forklarer forskellen på at trække vejret gennem munden og næsen. Hvordan det påvirker dit iltoptag, din krop og dit hoved og hvordan du nemt selv kan prøve at mærke forskellen.

Søvn og åndedrættet

Åndedrættet hænger uløseligt sammen med vores nervesystem og derfor også vores evne til at falde ned og kunne slappe ordentligt af. Det er vigtigt at kunne, når man gerne vil sove oven på en hektisk dag og have den vitale søvn for både krop og hjerne.